söndag 18 maj 2008

Nu ska jag växa med kvalitét!



Efter att ha läst på om ABCDE-dieten känner jag mig nu redo för att göra ett försök. Att genomföra en normal deff har aldrig passat min vardag (tyvärr). Men med varannan-veckas deff/bulk så tror jag att det kan fungera.

Vad går ABCDE-dieten ut på?
Först och främst måste jag berätta att denna diet finns i flera versioner. Den jag kommer att köra är den enklaste att genomföra (enligt mig) och går ut på att man först genomför en ätarperiod på 5 dagar för att sedan övergå till en deffperiod på 5 dagar. Så här håller man på i max 9 veckor (kroppen förstår att du lurar den efter ett tag, därav stopp efter 9v)

Under min ätarperiod kommer jag försöka ligga på +750-1000 extra kalorier motför vad jag brukar göra per dag. Under deffperioden drar jag av samma summa (-750-1000 kcal) på mitt normala kaloriintag.

Jag nämnde att dieten finns i olika versioner. Den största skillnaden är att antalet dagar är mindre per cykel/period, i versionen jag har valt (normalt är 7 till 12 dagar per cykel/period).


Läs mer om ABCDE-dieten här: http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=body_59abcde (engelsk text)

Börjar man alltid med ätardagarna?
Då jag varken är fet eller deffad väljer jag att påbörja min diet med att bulka (lägga på mig vikt). Hade jag varit överviktig så hade jag börjat med att deffa 5 dagar :-)

Hur lägger jag upp träningen?
Jag har precis kört ett hårt 6-veckorsschema med 5 styrketräningsdagar i veckan och känner mig därför redo att avancera. Under mina 6 veckor har jag ätit kre-alkalyn, vitaminer/mineraler och protein (Tack Thomas, http://www.proteinbutiken.se/ ) som kosttillskott. Detta kommer jag nu fortsätta med. Men jag kommer att lägga till 2 proteingroggar per dag för att komma upp till totalt 4st. Träningsprogrammet jag kör kallas för Max-OT och går kort och gott ut på att varje träningspass inte är längre än 40minuter. 2 set per övning och 4-6 rep.

Läs mer om Max-OT här: http://www.ast-ss.se/max-ot_intro.asp
Mat och kost?
Det finns många rön om hur man ska fördela sitt dagliga intag av kalorier. Jag har valt att köra på detta upplägg.

Så här ser min fördelning ut under bulkveckorna:
Kolhydrater: 40%
Protein: 40%
Fett: 20%

Under deffveckorna ska jag försöka hålla följande fördelning:
Kolhydrater: 36%
Protein: 44%
Fett: 20%

Så med start imorgon hoppas jag kunna berätta hur min "diet" går dag för dag via bloggen.

Jag kommer under mitt genomförande av denna diet, i vissa fall, inte kunna uppdatera bloggen varje dag. Men jag lovar att fylla i de dagar som saknas så fort jag får anslutning (om jag råkar bli utan dvs)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul initiativ! Lycka till så ska jag försöka titta in när jag har möjlighet.
GymråttanP

Pjärta sa...

Tackar!
Jag hoppas att slutresultatet av denna diet lever upp till förväntningarna.